Reizigers die met de trein naar België willen, kunnen straks kiezen tussen hogesnelheidstreinen, intercity’s en stoptreinen. Het kabinet stemde vrijdag in met een plan van de Nederlandse Spoorwegen als alternatief voor de mislukte Fyra-hogesnelheidstrein naar Brussel. NS en de Belgische vervoerder NMBS haalden de Fyra in januari van het spoor.

Tussen Amsterdam, Brussel, Parijs, Lille en Londen gaan hogesnelheidstreinen rijden. De NS behoudt daarmee het recht (de concessie) om de hogesnelheidslijn uit te baten.

Ook komt de oude Beneluxtrein terug, waardoor Den Haag en Breda straks weer een rechtstreekse treinverbinding hebben met Brussel. Vanaf 7 oktober rijdt deze trein tien keer per dag vanuit Den Haag en eind 2014 wordt het aantal ritten uitgebreid tot 16 keer per dag vanuit Amsterdam. De Nederlandse Spoorwegen gaan hiervoor intensiever samenwerken met Eurostar en Thalys.

Strop van 222 miljoen

Het kabinet ging vrijdag op voorstel van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) en minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) akkoord en liet weten dat het NS-plan voldoet aan alle eisen die het kabinet had gesteld. Het debacle rond de hogesnelheidstrein Fyra naar Brussel betekent een strop van 222 miljoen euro voor de begroting van Mansveld. Het kabinet heeft bepaald dat dat bedrag niet bij het financieringstekort mag komen.

Voor de NS bedraagt de schade zeker “ruim 200 miljoen”, maar daar komt volgens directielid Merel van Vroonhoven nog veel bovenop. De schadepost kan oplopen tot “in de honderden miljoenen”.

Geen gevolgen voor Lage Landen Lijn

Het voornemen van NS en NMBS lijkt geen gevolgen te hebben voor de plannen van de gemeente Den Haag en vervoerbedrijf Arriva voor een Lage Landen Lijn, een intercitydienst tussen Den Haag en Brussel.

De hofstad had tientallen jaren zo'n verbinding met Brussel, maar die verdween in december vorig jaar, toen de Fyra ging rijden. Toen die uitviel, besloot Den Haag zelf een intercitydienst op poten te zetten. België gaf echter geen toestemming om al volgend jaar over Belgisch spoor te rijden. Arriva en de gemeente Den Haag zijn nu van plan voor 2015 een nieuwe aanvraag indienen.

Plannen goed ontvangen

De plannen van de NS zijn bij veel partijen in goede aarde gevallen. Reizigersorganisaties zijn blij, overheden tevreden en de politiek voorzichtig positief.

De NS heeft bij het bedenken van een oplossing na het Fyra-debacle goed geluisterd naar de wensen van de reizigers, stelde NS-directielid Merel van Vroonhoven vrijdag in Den Haag. "Reizigers willen kunnen kiezen tussen hogesnelheidstreinen en intercity's. En dat kan nu", zo sprak ze. "Het plan is realistisch en haalbaar en het wordt gedragen."

Meer reismogelijkheden

Reizigersvereniging Rover en haar Belgische evenknie TreinTramBus zijn vooral blij met de vele reismogelijkheden die er nu komen en niet alleen die met België. Ook komen er meer snelle treinen tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam, net als tussen Den Haag, Rotterdam, Breda en Eindhoven. De hogesnelheidslijn wordt daardoor een onderdeel van het hoofdrailnet en daar hebben reizigers veel baat bij, stelt Rover.

De provincie Noord-Brabant blijft erbij dat het onbestaanbaar is dat er geen hsl-trein in Breda stopt maar is blij met de inpassing van een intercity vanuit Breda naar België. "Met een goede overstap in Breda kunnen ook reizigers uit Tilburg en Eindhoven snel naar België. Onze wens is gedeeltelijk ingevuld", aldus gedeputeerde Ruud Van Heugten.

Tijdelijk oplossing?

Breda reageerde vrijdag opgetogen, terwijl de gemeente Den Haag de zaak kritischer beziet. De hofstad gaat door met haar plannen voor een eigen intercityverbinding met Brussel en zit nog met veel vragen. "Hoe lang duurt de reis? Wat is het comfort van de treinstellen? Kortom, biedt de nieuwe Beneluxtrein kwaliteit voor de reiziger?", aldus wethouder Peter Smit (Verkeer).

De Tweede Kamer is vooral blij voor de reiziger, maar ziet het plan als een tijdelijke oplossing. Het ambitieniveau bij de NS mag wat betreft de regeringspartijen omhoog en het spoor moet intensiever worden gebruikt met de juiste treinen. De oppositie is vooral ontstemd dat andere vervoerders geen plan op tafel mochten leggen en is boos over het kostendebacle.

"We zijn terug waar we begonnen waren, bij de Beneluxtrein. Maar het verschil is dat we nu miljarden hebben uitgegeven voor lijnen die niet gebruikt worden waarvoor ze zijn aangelegd. En andere partijen mogen geen voorstel doen, dus weten we niet wat het beste is", aldus CDA'er Sander Rouwe.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl